תמ"א 38 – תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים

רעידות אדמה בישראל – שאלה של זמן

מדינת ישראל ממוקמת באזור גיאוגרפי מועד לפורענות בכל הקשור לרעידות אדמה. השבר הסורי-אפריקאי הינו אחת המערכות הפעילות בכדור הארץ ומקור הסיכון העיקרי לרעידות אדמה באזורנו. סטטיסטית ידוע כי אחת ל-50 שנה מתרחשת רעידת אדמה חזקה באזור ישראל. רעידות אדמה התרחשו בעבר, והן ודאי תתרחשנה שוב ותהיינה חזקות לפחות כמו קודמתן. התרחשות רעידת אדמה חזקה בישראל איננה שאלה של "אם" אלא של "מתי", וצריך להיערך לקראתה בהקדם.

הבית שלך יציב? ביצעת בדיקה הנדסית

היערכות פירושה בראש ובראשונה – בדיקת בדק בית לדירה בה אנו חיים. זו בדיקה הנדסית שתבוצע ע"י מהנדס בניין מקצועי ומיומן. זו בדיקת דירה שתאפשר לדעת האם הדירה שלכם תעמוד בתנודות הקרקע הצפויות. היערכות משמעה – להכין שיטות ואמצעים כדי להתמודד עם תוצאותיה של רעידת אדמה חזקה.

ביקורת מבנים והכנה של מבנים לרעידת אדמה היא אסטרטגיה לאומית. ללא היערכות מתאימה יש לצפות לאפשרות שרעידת אדמה חזקה תגרום לאסון לאומי בהיקף של אלפי הרוגים ומאות אלפי נפגעים.

בדיקת דירה חדשה או בדיקת דירה יד שנייה

מבנים רבים בישראל, שנבנו לפני קביעת תקן בנושא רעידות אדמה, אינם עומדים בדרישות התקן והבטיחות ועלולים להיפגע בצורה קשה בעת אירוע סיסמי. אך אסון כזה אינו מחויב המציאות. אפשר וצריך להתכונן לשעת מבחן ע"י הערכות נכונה, הכוללת מספר פרמטרים שיפורטו בהמשך כגון: בדיקת דירה (לא חשוב באם מדובר בבדיקת דירה חדשה או בדיקת דירה יד שנייה), דו"ח בדק בית, איתור ליקויי בנייה וביקורת מבנים.

על מנת לאתר ליקויי בנייה יש לבצע בדיקה הנדסית הנקראת: ביקורת מבנים. בדיקה זו, המתבצעת ע"י מהנדס בניין מקצועי ומוסמך, אמורה לתת אינדיקציה למצב המבנה ונועדה לאתר את ליקויי הבנייה הקיימים בו. בעזרת הביקורת הוויזואלית של המבנה וחישוב העמידות הסיסמית שלו, יוכל מהנדס הבניין לקבוע את מצב המבנה וזכויות הטיפול בו ע"י תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים בפני רעידת אדמה הנקראת: תמ"א 38.

תוכנית זו נועדה לטפל בסוגי מבנים בהם אין גרעיני חיזוק, כגון ממ"ד, פיר מעלית או חדר מדרגות הבנוי מיציקות בטון מזוין, והשלד מורכב מעמודים וקורות. השפעת רעידת אדמה על שלד המבנה דומה לכוחות אופקיים בתקרות. בכל קומה, מסת השלד ומשקל הבנייה מייצרים כוח בכיוון רעידת האדמה באופן יחסי להחשה הסיסמית שמקומה במרכז הקומה.

במבנים בהם קיים שלד המורכב מקורות ועמודים, שבהם לא נבדקה התנגדות נגד רעידות אדמה, ימליץ מהנדס הבניין שעורך את הביקורת ההנדסית, על מספר אפשרויות לתיקון ליקויי הבנייה: אפשרות אחת – לבטל את השלד הקיים (המורכב מקורות ועמודים) ולבנות שלד מקביל, המבוסס על קירות בהם בוצע חישוב הכוחות הפועלים על המבנה בעת רעידת אדמה. חסרונה של שיטה זו הינו עלותה הגבוהה והפגיעה באיכות חיי הדיירים, שיאלצו לפנות את המבנה בעת בניית השלד החדש.

אפשרות אחרת שיכולה לעלות מתוצאות ביקורת הנדסית היא חיזוק החיבורים ע"י אצטבאות מחושבות, המחזקות את החיבור, מונעות את עיוות הזוויות בעת רעידת אדמה, ומקטינות בכך משמעותית את סכנת קריסת החיבור.

מהנדס בניין שעורך ביקורת הנדסית למבנה בעייתי יכול להמליץ להשתמש בעת התיקון במחטים טרומיות נוספות מבטון מזוין, אותן מחברים לקורות ועמודים בעזרת לוחות מברזל ושרף אפוקסי, או על תיקון בשיטות אחרות המאושרות ע"י התקנים הרלוונטיים, כגון: חיזוק ע"י מסגרת פלדה ו\או בטון, קירות הקשה ו\או תוספות בנייה.

תמ"א 38 – מה בתוכנית

כפי שצוין לעיל, תמ"א 38 היא תוכנית מתאר ארצית לצורך חיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה. התוכנית מתייחסת רק למבנים שהוצע להם היתר בנייה לפני 1 בינואר 1980. לפיכך, באם אתם גרים במבנה שכזה, אל תמתינו, חשוב שתזמינו בהקדם מהנדס בניין מוסמך שיבצע במקום ביקורת מבנים / ביקורת הנדסית ויאתר ליקויי בנייה התואמים את המתואר בתמ"א 38